Friday, January 11, 2013

Tahun baru tapi masih ada orang di takuk lama

Mula2 aku mengharapkan permulaan yang baik untuk tahun 2013. Basically takda tahun bagi aku tahun yang suwei atau maland dsbg. Semuanya bergantung kepada apa yang ko usahakan. Usaha sikit dapat sikit, usaha banyak dapat banyak. Kan fair tu.


Cuma taknak la mulakan tahun baru dengan makian huru hara yang tak bertempat. Ni boleh dikatakan tiap2 hari tense yang tak sepatutnya. Tak tense dengan kerja tapi tense dgn sikap yang kita carry forward dari tahun2 yang lepas.


Ada sorang mamat kat ofis aku ni yang memang tak reti nak hormat orang lain. Eventhough ko manager, tapi kalau ko jenis yang suka duk naik suara semata2 nak tunjukkan yang ko bos, mintak maap la orang nak respect. Pada aku kalau staff tu salah sekalipun perlukah sampai nak naik suara? Suara marah & penegasan adalah 2 benda yang berbeza. Oh.. dah tetiba2 lepas marah belah pagi, belah petang boleh pulak cakap elok2.


Pada aku, APAKAH????


Maruah staff ko yang kena marah seantero pejabat boleh dengar tadi macam mana la deiii???


Satu lagi perangai yang aku marah ialah memburukkan kawan2 lain. Bila kawan tu takda, dia salahkan kawan pulak. Bila kawan tu datang balik tetiba elok. Like WHAT la???? Orang yang duk sebelah menyebelah ni macam terpinga2, aku salah dengar ke????


Kerja dalam office pada aku ialah team work. kalau sorang buat salah, yang lain kena cover, kena tegur. Bukan dengan cara mengadu buruk dia kat bos tapi ko tak tegur. Anak buah tak buat kerja, yang buruk bos sebab ko tak reti manage budak ko. Itu je. As simple as that. Aku tau ada yang tak setuju dgn statement aku ni, tapi kalau duk kat dunia korporat inilah hakikat.


Lastly, orang yang tak reti2 bahasa yang suka sangat duk bergaduh makan tahun ni, aku nasihatkan toksahla carry perasaan busuk hati tu. Macam takda kerja lain dah. Banyak benar masa nak sibuk2 hal orang. Sangat penyedihkan la orang2 macam ni. Kesian kat organ dalaman dia stress dgn tuan sendiri.


Jenis orang2 macam ni kalau aku kata toksah bergaduh tapi degil nak gaduh jugak, aku bagi nama
TAK RETI BAHASA


Tak koser aku nak layan la weiiii........................




No comments:

Post a Comment