Thursday, June 18, 2015

Kerja sekarang

Hi korang,

Makcik aku mengadu pasal susahnya nak carik kerja sekarang. Bukan dia yang nak carik kerja baru tapi mengenangkan anak sendiri ngan anak2 buah yang baru habis belajar. Cousins aku ramai jugak yang kerja luar dr bidang dorang sendiri. Maknanya sekarang belajar lain keje lain.


Which is bukanla isu yg baru cuma bila ekonomi tak tentu arah macam ni lagi la huru hara keadaannya. Aku yg sesaja menengok kalau2 ada kekosongan yg sesuai ni pun rasa cam mak ai ramainya org mintak. Kalau dah 1 post sampai dua tiga ratus orang yg apply aku rasa tak sempat pun deme nak baca resume. Mungkin bila dh buat 10 saringan pun masih ramai lagi candidate yg berkelayakan.


Contoh kalau post accountant, adik2 yg fresh grad atau br kerja setahun dua jgn la mintak. Sbb korang akan menaikkan rating candidate yg apply dan melemahkan semangat org mcm aku yg malas nak apply kalau dah ramai nau.


Tolong tambah kemahiran selain dr sijil yg ada. Orang dah tak pandang CGPA 3.85 mcm dulu2. CGPA 3.85 tapi bodoh sombong tak guna.


 

No comments:

Post a Comment